![]() |
Wanita memetik daun teh di Bogawantalawa, Sri Lanka, 29 April 2022 |
COLOMBO — Industri teh Sri Lanka merancang kempen promosi global yang menyasarkan destinasi eksport utamanya, termasuk UAE dan Arab Saudi, ketika negara dilanda krisis itu kelihatan untuk menarik pertukaran asing tambahan.
Industri ini terkenal dengan teh Ceylon — yang merujuk kepada nama kolonial pulau itu dan ia merupakan salah satu eksport terbesar negara.
Hasil daripada eksport teh berjumlah sekitar $1.26 bilion tahun lalu. Tahun ini sasarannya ialah $1.4 bilion.
Pertukaran asing yang dijana industri amat diperlukan oleh negara kepulauan berpenduduk 22 juta orang itu, yang telah dicengkam oleh krisis kewangan yang mendalam sejak awal 2022.
Rantau Timur Tengah dan Afrika Utara ialah pasaran eksport teratas untuk produk itu, yang merangkumi lebih separuh daripada eksport teh Sri Lanka pada 2022.
Pavithri Peiris, pengarah promosi Lembaga Teh Sri Lanka, memberitahu Arab News baru-baru ini bahawa teh Ceylon sangat dihargai di rantau ini dan persiapan untuk projek promosi globalnya kini giat dijalankan menjelang pelancaran.
“Kempen PR berasaskan digital dijangka akan dilancarkan pada Mac 2023. Kempen ini akan berada dalam talian di 20 negara, termasuk KSA (Saudi) dan UAE.
“Teh Sri Lanka dikenali pengguna teh Timur Tengah untuk penampilan daun yang unggul.”
UAE ialah destinasi terbesar di rantau MENA dan pasaran ketiga terbesar secara keseluruhan bagi eksport teh Ceylon.
Ia merupakan hab utama bagi produk itu, kata Peiris, di mana pembeli membungkus semula dan mengedarkannya ke negara lain di rantau ini.
SUMBER AN