![]() |
Pelajar Muslim di sekolah rendah kerajaan, Manila, 9 Okt 2008. (Fail AFP) |
MANILA — Rang undang-undang baharu yang difailkan dalam Kongres Filipina bertujuan memperkenalkan pengajaran bahasa Arab dalam kurikulum sekolah bagi meningkatkan kesedaran terhadap budaya dan tradisi Muslim di negara Asia Tenggara itu di mana minoriti besar menganut Islam.
Umat Islam membentuk kira-kira 5 peratus daripada hampir 110 juta, kebanyakannya penduduk Katolik di Filipina.
Masyarakat Islam kebanyakannya tinggal di pulau Mindanao dan kepulauan Sulu di selatan negara itu serta di wilayah tengah-barat Palawan.
Rang undang-undang itu difailkan di Kongres pada 9 Februari oleh ahli parlimen Mujiv Hataman dari Basilan di Wilayah Autonomi Bangsamoro — sebuah kawasan autonomi, sebahagian besarnya orang Islam di bahagian barat daya pulau Mindanao.
Perundangan No. HB 7130 yang dicadangkan, bertujuan untuk meluaskan akses bagi umat Islam kepada “pendidikan mengikut kepercayaan budaya, tradisi, sosial dan agama mereka.”
Kerajaan Filipina kini mempunyai program, bertajuk Pendidikan Bahasa Arab dan Nilai-nilai Islam, untuk mengajar bahasa Arab dan asas-asas Islam di sekolah biasa, tetapi ia belum dilaksanakan sepenuhnya.
“Program ALIVE menyediakan kurikulum untuk sekolah rendah awam dan swasta yang memenuhi keperluan pelajar Islam.
"HB 7130 berusaha untuk menginstitusikan kurikulum ini kerana, pada masa ini, ia mengalami banyak cabaran yang termasuk, tetapi tidak terhad kepada, ketidaklaksanaan, kekurangan pembiayaan, kekurangan latihan guru yang berkelayakan dan banyak lagi,” kata Hataman kepada Arab News pada Jumaat.
“Jika diluluskan menjadi undang-undang, ia akan membolehkan mereka mempelajari mata pelajaran di peringkat pendidikan rendah (peringkat), tidak kira di sekolah mana mereka berada.
"Ia juga bertujuan memperkayakan sistem pendidikan Filipina dengan pengetahuan budaya dan agama tentang akidah Islam dan memupuk perpaduan nasional dalam kepelbagaian dalam kalangan pelajar Islam dan bukan Islam.”
Menurut rang undang-undang Hataman, pelaksanaan program itu — yang akan menjadi pilihan dan atas arahan ibu bapa pelajar — akan membangunkan literasi fungsional pelajar dalam bahasa Arab, manakala pengajaran nilai Islam akan membantu mereka memahami nilai agama dan memupuk dialog antara agama, kepelbagaian budaya dan menghormati perbezaan kepercayaan.
Ia bukan kali pertama undang-undang sedemikian dicadangkan di Filipina.
Pada 2022, Senator Win Gatchalian memfailkan rang undang-undang yang sama di Senat untuk "memastikan sumbangan rakyat Filipina Islam kepada matlamat dan aspirasi negara yang bertujuan menjadikan mereka rakan kongsi dalam pembinaan negara."
Menurut Gatchalian, pengerusi Jawatankuasa Senat mengenai Pendidikan Asas, langkah itu akan membantu memupuk pendidikan inklusif untuk menangani kepelbagaian keperluan pelajar dan memastikan penyertaan penuh mereka.
Sementara rang undang-undang Gatchalian kini belum selesai di Dewan Negara, rang undang-undang Hataman kini bersama Kongres, menunggu pendengaran pertamanya.
Ia mungkin mengambil masa berbulan-bulan sebelum ahli kongres dan senator kemudian, mempertimbangkannya, tetapi penggubal undang-undang itu berdedikasi untuk mengejar tujuan itu bagi memastikan pelajar Islam dapat merealisasikan potensi mereka sepenuhnya.
“Adalah penting kita mewajibkan pengajaran bahasa Arab dan nilai-nilai Islam kepada pelajar Islam,” katanya.
"Kita perlu menyedari bahawa latar belakang budaya dan agama kita yang pelbagai memerlukan pendekatan pendidikan yang lebih responsif."
Sumber — AN