Pepsi jenama semula dengan logo baharu menjelang ulang tahun ke-125
![]() |
| Palet warna baharu menampilkan warna biru elektrik dan hitam. (PepsiCo, Bersumber) |
LONDON — Pepsi melancarkan logo baharu dan identiti visual minggu ini — kemas kini penjenamaan pertama jenama itu dalam tempoh 14 tahun.
Logo baharu itu, yang mengekalkan ciri paling dikenali, mempunyai nama Pepsi dalam huruf besar tebal di dalam bulatan yang dipenuhi dengan jalur merah, putih dan biru ikonik jenama itu.
Pepsi berkata bahawa logo baharu itu "memberi penghormatan kepada warisan jenama yang kaya sambil mengambil lonjakan besar ke arah masa depan" dan mencerminkan "kualitinya yang paling tidak menyesal dan menyeronokkan."
Penjenamaan semula itu akan dilancarkan di Amerika Utara pada musim luruh, menjelang ulang tahun ke-125 Pepsi, dan di peringkat antarabangsa pada 2024. Ia akan merangkumi semua bentuk fizikal dan digital, daripada pembungkusan dan peralatan yang lebih sejuk kepada tempat makan dan fesyen.
"Pepsi ialah contoh cemerlang jenama yang telah mencipta semula dirinya secara konsisten selama 125 tahun untuk kekal sebagai sebahagian daripada budaya pop dan sebahagian daripada kehidupan orang ramai," kata Mauro Porcini, SVP dan ketua pegawai reka bentuk PepsiCo.
"Kami mereka bentuk identiti jenama baharu untuk menghubungkan generasi akan datang dengan warisan jenama kami, menggabungkan perbezaan daripada sejarah kami dengan elemen kontemporari untuk menandakan visi berani kami untuk apa yang akan datang," katanya.
Sambil meminjam ekuiti daripada sejarah 125 tahunnya, logo Pepsi baharu menampilkan elemen moden untuk "mencipta rupa yang terkini dan tidak dapat dinafikan Pepsi," kata kenyataan akhbar syarikat itu. AN
