FEROZKOH, Afghanistan — Pakar pendidikan menekankan untuk mewujudkan persekitaran bilik darjah yang selamat supaya pelajar berasa lebih baik dan cemerlang. Tapi ramai pelajar di wilayah Ghor barat menghadiri kelas mereka di bawah langit terbuka tanpa bumbung, dinding dan kerusi.
Isu tiada bangunan atau bangunan sekolah yang rosak tidak terhad di wilayah Ghor, malah penduduk wilayah lain juga merungut mengenai isu itu sejak sekian lama.
Abdul Qadir, seorang penduduk kawasan Aabpran di daerah Pasaband, memberitahu Pajhwok Afghan News: "Anak-anak saya belajar di sekolah yang tidak mempunyai bangunan dan kanak-kanak mengikuti kelas dalam persekitaran yang tidak sesuai."
Kebanyakan sekolah di daerah mereka tidak mempunyai bangunan dan kemudahan lain, katanya.
“Sekolah Aabparan dan Sini di daerah ini tidak mempunyai bangunan. Semua anak kami duduk di atas tanah. Terdapat sebuah khemah di sekolah menengah Sini yang mempunyai lebih daripada 500 pelajar, lima guru dan dua pekerja.” katanya.
Menurutnya, kebanyakan sekolah rendah di kawasan mereka tidak mempunyai bangunan malah khemah dan pelajar terpaksa menghadiri kelas sambil duduk di bawah terik matahari.
Sementara itu, Ghulam Haidar Rahimi, seorang lagi penduduk daerah Pasaband, turut berpandangan sama dan berkata anak-anaknya bersekolah dalam persekitaran pendidikan tidak sesuai.
Mengkritik kerajaan terdahulu, dia berkata dalam tempoh 20 tahun lalu, masyarakat antarabangsa telah menyediakan berbilion dolar bantuan kepada Afghanistan untuk pembangunan setiap sektor, termasuk pendidikan, tetapi kebanyakan wang itu dibazirkan dan semua sektor menderita, termasuk pendidikan. .
Mohammad Hussain Amiri, bapa kepada pelajar di daerah Lal wa Sarjangal di Ghor, berkata: “Terdapat banyak sekolah di daerah itu yang separuh siap atau tiada kerja dibuat. Pelajar belajar di dalam khemah atau tanpa khemah selama bertahun-tahun”.
Tahira, pelajar tingkatan 5 di salah sebuah sekolah di daerah ini berkata, sekolah mereka mempunyai bangunan, tetapi tidak dalam keadaan baik.
Pakar pendidikan di wilayah itu mengecam kerajaan terdahulu kerana gagal memberi perhatian kepada sektor pendidikan sepanjang 20 tahun lalu.
Menurut mereka, tiada perhatian diberikan kepada pembinaan, pembinaan semula, penyelenggaraan kemudahan kerajaan, terutama sekolah di wilayah itu.
Nasrullah Amin, salah seorang pakar dalam bidang pendidikan dan latihan di wilayah ini berkata, persekitaran pendidikan mestilah standard dan selamat serta semua kemudahan perlu ada dalam hal ini kerana mempunyai persekitaran seperti itu memberi kesan positif kepada pembelajaran pelajar.
Beliau menambah: “Malangnya, disebabkan rasa tidak selamat pada masa lalu, beberapa sekolah dijadikan pangkalan tentera atau musnah akibat konflik. Pagar kebanyakan sekolah telah dicuri dan tingkap dipecahkan.”
Pegawai jabatan pendidikan Ghor berkata terdapat lebih 810 sekolah di wilayah itu namun hanya 240 sekolah mempunyai bangunan.
Hafizullah Mahfus, pengarah pendidikan, memberitahu Pajhwok: “240 daripada sekolah di wilayah itu mempunyai bangunan, 140 sekolah lain mempunyai dinding di sekelilingnya. Sepanjang tahun ini, 10 sekolah telah dibaiki dan diubah suai.”
Beliau berkata 207 khemah telah disumbangkan kepada Jabatan Pendidikan di Ghor, yang akan diagihkan kepada sekolah tidak lama lagi.
Pengarah pendidikan itu menambah kerana minat orang ramai terhadap pendidikan, kebanyakan pelajar belajar di rumah separuh binaan, di kawasan terbuka dan di bawah bayang-bayang dinding.
Menurutnya, mereka bekerjasama dengan NGO dan kerajaan pusat agar dapat membina dan memulihkan lebih banyak sekolah serta menyediakan kemudahan lebih baik kepada pelajar.
Sumber — Pajhwok