![]() |
Kanak-kanak perempuan menghadiri kelas pada hari pertama tahun persekolahan baharu, di Kabul, Sabtu, 25 Mac 2023. (AP) |
KABUL — Sofia log masuk ke kelas menggunakan komputer riba di Kabul untuk kursus bahasa Inggeris dalam talian yang dikendalikan oleh salah satu daripada semakin banyak institut pendidikan yang cuba menghubungi gadis dan wanita Afghanistan secara digital di rumah mereka.
Tetapi apabila guru memanggil Sofia untuk membaca petikan skrin komputernya kaku.
“Bolehkah awak mendengar saya?” dia bertanya berulang kali, memeriksa sambungannya.
Selepas beberapa ketika, komputernya kembali tergagap.
"Seperti biasa," rakan pelajar yang sama kecewa dengan komunikasi yang lemah mengeluh apabila kelas berjalan semula.
Sofia, 22, adalah salah satu daripada aliran gadis dan wanita Afghanistan yang semakin berkembang dalam talian sebagai pilihan terakhir untuk mengatasi sekatan pentadbiran Taliban terhadap belajar dan bekerja.
Pegawai Taliban, memetik apa yang mereka panggil masalah termasuk isu berkaitan pakaian Islam, telah menutup sekolah menengah perempuan, menghalang akses mereka ke universiti dan menghalang kebanyakan wanita daripada bekerja di pertubuhan bukan kerajaan.
Salah satu perubahan paling ketara sejak Taliban mula berkuasa dari 1996 hingga 2001, ialah ledakan Internet.
Hampir tiada siapa yang mempunyai akses kepada Internet apabila Taliban telah dipaksa daripada kuasa dalam beberapa minggu selepas serangan 11 September 2001, ke atas Amerika Syarikat.
Selepas hampir dua dekad campur tangan dan penglibatan Barat dengan dunia, 18 peratus penduduk mempunyai akses Internet, menurut Bank Dunia.
Pentadbiran Taliban telah membenarkan gadis belajar secara individu di rumah dan tidak bergerak untuk mengharamkan Internet, yang digunakan pegawainya untuk membuat pengumuman melalui media sosial.
Tetapi gadis dan wanita menghadapi pelbagai masalah daripada bekalan elektrik terputus, hingga melumpuhkan kelajuan Internet yang perlahan, apatah lagi kos komputer dan wifi di negara yang 97 peratus penduduknya hidup dalam kemiskinan.
“Bagi gadis di Afghanistan, kami mempunyai masalah Internet yang teruk,” kata Sofia.
Sekolah dalam taliannya, Akademi Rumi, menyaksikan pendaftarannya kebanyakannya perempuan meningkat daripada kira-kira 50 pelajar kepada lebih 500 selepas Taliban mengambil alih pada 2021.
Ia mempunyai ratusan lagi permohonan tetapi tidak dapat mendaftarkannya buat masa ini kerana kekurangan dana untuk guru dan membayar peralatan dan pakej Internet, kata wakil akademi itu.
TERLALU SUSAH
Sakina Nazari mencuba kelas bahasa maya di rumahnya di barat Kabul selama seminggu selepas dia terpaksa meninggalkan universitinya pada Disember. Tetapi dia meninggalkannya dalam kekecewaan selepas bertarung dengan masalah.
"Saya tidak dapat meneruskan," katanya. "Terlalu sukar untuk mengakses Internet di Afghanistan dan kadangkala kami mempunyai kuasa setengah jam dalam 24 jam."
Ookla yang berpangkalan di Seattle, yang menyusun kelajuan Internet global, meletakkan Internet mudah alih Afghanistan sebagai yang paling perlahan daripada 137 negara dan Internet tetapnya sebagai yang kedua paling perlahan daripada 180 negara.
Beberapa warga Afghanistan telah mula memanggil Ketua Eksekutif SpaceX Elon Musk untuk memperkenalkan perkhidmatan Internet satelit Starlink ke Afghanistan, seperti yang telah dilakukan di Ukraine dan Iran, menghantar permintaan bantuan di Twitter, yang dimilikinya.
"Kami juga menyeru Elon Musk untuk membantu kami," kata Sofia.
"Sekiranya mereka dapat (memperkenalkan) itu di Afghanistan, ia akan sangat, sangat memberi kesan kepada wanita."
Jurucakap SpaceX tidak menjawab permintaan untuk komen.
Sekolah dalam talian cuba sedaya upaya untuk menampung murid-murid Afghanistan.
Daniel Kalmanson, jurucakap Universiti Rakyat dalam talian, yang mempunyai lebih daripada 15,000 permohonan daripada gadis dan wanita Afghanistan sejak Taliban mengambil alih, berkata pelajar boleh menghadiri kuliah pada bila-bila masa yang membenarkan mereka, dan profesor memberikan lanjutan untuk tugasan dan peperiksaan apabila pelajar menghadapi masalah perhubungan.
Kumpulan bukan untung Learn Afghanistan, yang menjalankan beberapa sekolah berasaskan komuniti di mana beberapa guru menjalankan kelas dari jauh, menjadikan kurikulumnya tersedia secara percuma dalam bahasa utama Afghanistan.
Pengarah Eksekutif Pashtana Durrani berkata kumpulan itu juga memastikan bahawa pelajaran tersedia melalui radio, yang digunakan secara meluas di kawasan luar bandar. Dia bekerja dengan syarikat antarabangsa untuk mencari penyelesaian kepada akses Internet yang lemah tetapi berkata dia tidak dapat menjelaskan secara terperinci.
"Afghanistan perlu menjadi negara di mana Internet boleh diakses, peranti digital perlu dipam masuk," kata Durrani.
Sofia berkata wanita Afghanistan telah terbiasa dengan masalah selama bertahun-tahun peperangan dan mereka akan tabah walau apa pun.
"Kami masih mempunyai impian dan kami tidak akan berputus asa, sampai bila-bila." AN memetik Reuters